Aplicacions



Com a esquema bàsic, pensem en el nostre agent intel·ligent que interacciona amb un entorn. Podem saber l'estat i tota la informació de l'entorn gràcies a uns sensors del nostre agent (pensem en sensors com a gran concepte), i ell donarà una resposta a través de les diferents aplicacions que tingui per fer-ho (motors, pantalla, audio..). Tot això s'anirà repetint en cicles.



Ara imaginem qualsevol acció que un humà també “repeteixi aquest cicle” amb els sentits.

Doncs és així, com funciona la IA. El nostre problema, és que estem acostumats a lligar-ho directament amb robòtica, quan aquesta, és només una de les moltes aplicacions que té aquesta disciplina.



Exemples d'àrees d'aplicació existents:



- Finances: moltes són les empreses que a través de software intel·ligent que analitza els moviments realitzats i avaluant el mercat durant un cert temps, els ajuden a prendre petites decisions.

- Medicina: un camp on es va començar amb simples sistemes de diagnòstic, actualment s'estudia qualsevol tipus de biochips (mecanismes que permeten identificar entre varis tipus de càncer), ajuda a l'anàlisi de químics, preparar estudis estadístics.. entre altres projectes lligats també amb robòtica.

- Món virtual: terme en avantguarda, no molta gent creu que sigui realment el futur de la societat però sí que està fortament lligat a la representació d'humans com a éssers dins la xarxa i se'ls dota de respostes i sentiments com si fossin els originals.

- Jocs: qualsevol joc que utilitzi l'estratègia en si per fer-te creure que jugues contra un altre jugador està dotat de IA. El primer gran exemple que trobem és el Age of Empires, per el seu gran realisme en l'època de llançament.

- Processament de llenguatges naturals: abreujat com PLN s'ocupa de la formulació i investigació de mecanismes eficaços computacionalment per a la comunicació entre persones o entre persones i màquines per mitjà de llenguatges naturals(ja siguin com exemple els llenguatges de programació, la lògica, les llengües..).

- Mapejat de dades: és una part de la computació que te com a objectiu descobrir patrons amb grans volums de dades. EL seu principal objectiu és extraure informació d'un conjunt de dades i transformar-la en una estructura comprensible per el seu posterior ús. S'utilitzen sobretot mètodes d'aprenentatge automàtic i estadística.

- Web: El motiu perquè els buscadors com Google anomennim els seus mecanismes d'indexació i busca com “robots” és perquè utilitzen algorismes i bases de IA per moure's per la xarxa i realitzar la llista de pàgines que obtenim quan busquem termes.

- Robòtica: no podia faltar l'aplicació més coneguda de la IA. Combina la mecànica, la física, l'electrònica i enginyeria de control juntament amb la IA per acabar construint robots que podríem classificar en dos grans grups: els inspirats en sistemes humans i els que no.

- Entre moltíssimes més aplicacions...



Us vui comentar les aplicacions en aquesta ciència que s'han fet més famoses. Algunes d'elles els hi aniré dedicant entrades, altres teniu internet sencer per documentar-vos millor s us interessen.


- Logic Theorist (creat per Newell, 1957) era un demostrador automàtic de teories.

- Mycin( creat per Shortliffe i Buchanan, 1975) era un sistema expert dissenyat per a la recomanació de teràpies per pacients afectats per bacteris específics.

- Prospector (Duda, 1979) era un sistema expert contruït per ajudar en la localització de dipòsits de coure i urani.

- Metro de Sendai (creat per Yasunobu, 1987) és el sistema de control per a la conducció automàtica del metro de la ciutat japonesa de Sendai.

- Deep Blue (creat per IBM, 1997) era un ordinador que jugava a escacs i va guanyar al campió mundial l'any 1997.

- P3 i ASIMO (creats per HONDA el 97 i el 2000) grans representacions dels avanços en robòtica .

Esquema de Stanley
- Big Dog(creat per Boston Dynamis 2005-actualitat) encara en procés de millora, és un gran gos robòtic creat amb fins militars capaç de crear mapes de rastreig(entre atres usos) i està dotat amb un gran estabilitzador de moviment.

- Stanley (creat a la Univ de Stanford, 2005) va ser el cotxe automatitzat guanyador del 2005 DARPA Gran Challenge, una cursa de 212 km al desert.

- Watson (creat per David Ferruci, actualitat) és un sistema capaç de respondre preguntes utilitzant llenguatge natural. És el sistema artificial més avançat actualment de conversa intel·ligent.
Previous
Next Post »